Archiwum Tagów | "Komentarze Ojców"

FraAngelicoZwiast1440

Beda Czcigodny: Zwiastowanie anielskie

W szóstym miesiącu posłał Bóg anioła Gabriela do miasta w Galilei zwanego Nazaret. Z tego powodu o aniołach opowiada się bez używania imion, żeby przez używane słownictwo wskazać na ich potęgę. Nawet bowiem w tym świętym mieście, które czyni pełna wiedza płynąca z oglądania wszechmogącego Boga, z tego właśnie powodu nie otrzymują własnych imion, ale […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców2 komentarze

pustynia

Beda Czcigodny: Głos wołający na pustyni

Początek Ewangelii Jezusa Chrystusa, Syna Bożego. Jak napisane jest u proroka Izajasza… Porównując ten początek Ewangelii Marka z początkiem Mateusza, który mówi: „Księga rodowodu Jezusa Chrystusa, syna Dawida, syna Abrahama“, trzeba rozumieć na podstawie tych dwóch wypowiedzi, że jeden Pan nasz, Jezus Chrystus jest zarówno synem Boga jak i człowieka. I słusznie pierwszy Ewangelista (Mateusz) […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

oczekiwanie

Beda Czcigodny: Czuwajcie!

Patrzcie, czuwajcie, módlcie się, ponieważ nie wiecie, kiedy ten czas nadejdzie. Bo rzecz ma się jak z człowiekiem, który mając wyruszyć w podróż zostawił swój dom i powierzył swoim sługom staranie o wszystko, a odźwiernemu nakazał, aby czuwał. Jasno ukazał, czemu wcześniej powiedział, że o tym dniu czy godzinie nie wie nikt, ani aniołowie w […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

zacheusz

Beda Czcigodny o spotkaniu Jezusa z Zacheuszem

Jezus wszedł do Jerycha i przechodził przez miasto. A był tam pewien człowiek, imieniem Zacheusz, zwierzchnik celników i bardzo bogaty. Chciał on koniecznie zobaczyć Jezusa, kto to jest, ale nie mógł z powodu tłumu, gdyż był niskiego wzrostu. Pobiegł więc naprzód i wspiął się na sykomorę, aby móc Go ujrzeć, tamtędy bowiem miał przechodzić. Rzeczy […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

Calling of the Apostles

Beda Czcigodny: powołanie pierwszych uczniów

Gdy Jan został uwięziony, Jezus przybył do Galilei głosząc Ewangelię Królestwa Bożego. Mówił: „Czas się wypełnił i bliskie jest Królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”. Słusznie zaczyna On głoszenie wtedy, gdy Jan został uwięziony: gdy ustaje Prawo, wschodzi następnie Ewangelia. Jeśli więc Zbawca głosił to, co wcześniej mówił Jan Chrzciciel, dowiódł, że jest […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

baranekbozy

Augustyn: pierwsi uczniowie Jezusa

8. Stał Jan z dwoma swoimi uczniami. Oto dwóch z uczniów Jana: ponieważ Jan był tego rodzaju przyjacielem oblubieńca, że nie szukał swojej chwały, ale dawał świadectwo prawdzie – nigdy nie chciał zatrzymać przy sobie swoich uczniów, aby nie poszli za Panem. Nawet sam wskazał swoim uczniom, za kim powinni iść. Uważali go bowiem za […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)


Newsletter

Kolejna multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Pewni ludzie prości, chociaż wierzą, że te słowa Psalmów są natchnione przez Boga, to jednak uważają, że trzeba je wykonywać z melodią z racji na piękno takiego wykonania i dla przyjemności słuchania. Nie jest jednak tak. Pismo przecież nie szukało tego, co słodkie i przekonywujące, lecz to dla korzyści duszy rzecz została tak zaplanowana, a zwłaszcza dla dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wypadało, aby boskie Pismo chwaliło Boga nie samym tylko ciągłym tekstem, ale także szeroko rozchodzącym się głosem. Po drugie natomiast, dlatego że podobnie jak harmonia łącząca instrumenty muzyczne doprowadza do doskonałości jedno wspólne brzmienie, tak samo – ponieważ w duszy ukazują się różne poruszenia i jest w niej zarówno logiczne myślenie, jak i pragnienie oraz żywe namiętności, a przez ich poruszenie dokonuje się działanie członków ciała – Logos chce, aby człowiek nie był pozbawiony współbrzmienia z samym sobą i aby nie był wewnętrznie podzielony, skoro rzeczy najlepsze są skutkiem logicznego myślenia, zaś czyny złe są działaniem z porywu serca.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 27, IV wiek po Chr.