Teksty Ojców | patres.pl

Polecane Artykuły
Augustyn o Tomasza spotkaniu z Jezusem Augustyn z Hippony: Jan Chryzostom o pogrzebie Pana Augustyna mowa o męce Pana na Wielki Piątek Augustyn z Hippony:
 
tomaszijezus

Augustyn o Tomasza spotkaniu z Jezusem

Gdy nastał wieczór tego dnia, jednego po szabacie, i tam, gdzie zebrali się uczniowie, drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus i stanął po środku, i powiedział do nich: Pokój wam. A gdy to powiedział, pokazał im ręce i bok. Gwoździe przecież przebiły ręce, włócznia otworzyła Jego bok: znaki ran posłużyły, żeby uzdrowić […]

Jeruzalem

Augustyn z Hippony: „Tę noc spędzamy na czuwaniu, ponieważ Pan zmartwychwstał”

1. Ponieważ nasz Pan, Jezus Chrystus uczynił przez zmartwychwstanie pełnym chwały dzień, który umierając uczynił pełnym żalu, obydwa te momenty przywołujemy obchodząc uroczyste wspomnienie: czuwamy wspominając Jego śmierć i radujemy się przyjmując Jego zmartwychwstanie. To jest nasze doroczne święto i nasza Pascha. Nie jest taka, jak u dawnego ludu, gdzie była symbolizowane przez zabicie baranka, […]

pogrzeb

Jan Chryzostom o pogrzebie Pana

3. „Potem przyszedł Józef z Arymatei, który był uczniem” – nie z grona Dwunastu, ale może jednym z siedemdziesięciu. Uważali już bowiem, że gniew ugaszony został przez krzyż, zatem porzucili strach i zatroszczyli się o pogrzeb. Józef więc poszedł do Piłata prosząc o łaskę, a ten jej udzielił. Dlaczego miałby nie dać? Wsparł go w […]

wroclawski-zlozenie

Augustyna mowa o męce Pana na Wielki Piątek

1. Uroczyście odczytuje się i świętuje mękę Tego, którego krwią zostały zmazane nasze grzechy, aby dzięki dorocznemu nabożeństwu radośnie odnowiła się nasza pamięć i jasno oświecona została nasza nadzieja przez samo wielkie zgromadzenie ludzi. Uroczystość zatem wymaga ode mnie, abym wygłosił wam naukę o męce Pana, której On sam nam udzielił. On sam bowiem w […]

Vinomessa1

Augustyn z Hippony: „Wy jesteście na ołtarzu, wy jesteście w kielichu”

Noc Zmartwychwstania była w starożytnym Kościele nocą chrztu, dzięki któremu do pełni życia chrześcijańskiego dopuszczani byli nowi chrześcijanie. Tej też nocy pierwszy raz uczestniczyli w Eucharystii. Zgodnie ze zwyczajem starożytnego Kościoła Augustyn, biskup Hippony tłumaczył im przy tej okazji, jaki jest sens mszy świętej. (więcej…)

tomaszijezus

Augustyn o Tomasza spotkaniu z Jezusem

Gdy nastał wieczór tego dnia, jednego po szabacie, i tam, gdzie zebrali się uczniowie, drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus i stanął po środku, i powiedział do nich: Pokój wam. A gdy to powiedział, pokazał im ręce i bok. Gwoździe przecież przebiły ręce, włócznia otworzyła Jego bok: znaki ran posłużyły, żeby uzdrowić […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

Jeruzalem

Augustyn z Hippony: „Tę noc spędzamy na czuwaniu, ponieważ Pan zmartwychwstał”

1. Ponieważ nasz Pan, Jezus Chrystus uczynił przez zmartwychwstanie pełnym chwały dzień, który umierając uczynił pełnym żalu, obydwa te momenty przywołujemy obchodząc uroczyste wspomnienie: czuwamy wspominając Jego śmierć i radujemy się przyjmując Jego zmartwychwstanie. To jest nasze doroczne święto i nasza Pascha. Nie jest taka, jak u dawnego ludu, gdzie była symbolizowane przez zabicie baranka, […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

pogrzeb

Jan Chryzostom o pogrzebie Pana

3. „Potem przyszedł Józef z Arymatei, który był uczniem” – nie z grona Dwunastu, ale może jednym z siedemdziesięciu. Uważali już bowiem, że gniew ugaszony został przez krzyż, zatem porzucili strach i zatroszczyli się o pogrzeb. Józef więc poszedł do Piłata prosząc o łaskę, a ten jej udzielił. Dlaczego miałby nie dać? Wsparł go w […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

wroclawski-zlozenie

Augustyna mowa o męce Pana na Wielki Piątek

1. Uroczyście odczytuje się i świętuje mękę Tego, którego krwią zostały zmazane nasze grzechy, aby dzięki dorocznemu nabożeństwu radośnie odnowiła się nasza pamięć i jasno oświecona została nasza nadzieja przez samo wielkie zgromadzenie ludzi. Uroczystość zatem wymaga ode mnie, abym wygłosił wam naukę o męce Pana, której On sam nam udzielił. On sam bowiem w […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

Vinomessa1

Augustyn z Hippony: „Wy jesteście na ołtarzu, wy jesteście w kielichu”

Noc Zmartwychwstania była w starożytnym Kościele nocą chrztu, dzięki któremu do pełni życia chrześcijańskiego dopuszczani byli nowi chrześcijanie. Tej też nocy pierwszy raz uczestniczyli w Eucharystii. Zgodnie ze zwyczajem starożytnego Kościoła Augustyn, biskup Hippony tłumaczył im przy tej okazji, jaki jest sens mszy świętej. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

augustyn

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” Augustyna (13)

Zapraszamy na dalszy ciąg dysputy św. Augustyna i jego przyjaciół o szczęściu. Czy nieszczęście jest tym samym, czym bieda? Poczytajcie… (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

Pierwsza multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Pewni ludzie prości, chociaż wierzą, że te słowa Psalmów są natchnione przez Boga, to jednak uważają, że trzeba je wykonywać z melodią z racji na piękno takiego wykonania i dla przyjemności słuchania. Nie jest jednak tak. Pismo przecież nie szukało tego, co słodkie i przekonywujące, lecz to dla korzyści duszy rzecz została tak zaplanowana, a zwłaszcza dla dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wypadało, aby boskie Pismo chwaliło Boga nie samym tylko ciągłym tekstem, ale także szeroko rozchodzącym się głosem. Po drugie natomiast, dlatego że podobnie jak harmonia łącząca instrumenty muzyczne doprowadza do doskonałości jedno wspólne brzmienie, tak samo – ponieważ w duszy ukazują się różne poruszenia i jest w niej zarówno logiczne myślenie, jak i pragnienie oraz żywe namiętności, a przez ich poruszenie dokonuje się działanie członków ciała – Logos chce, aby człowiek nie był pozbawiony współbrzmienia z samym sobą i aby nie był wewnętrznie podzielony, skoro rzeczy najlepsze są skutkiem logicznego myślenia, zaś czyny złe są działaniem z porywu serca.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 27, IV wiek po Chr.

Słowniczek

Ojcowie Kościoła (łac.) – pisarze i teologowie we wczesnym chrześcijaństwie, w epoce bezpośrednio po czasach apostolskich, których datą graniczną jest śmierć ostatniego Apostoła. Pierwszymi Ojcami Kościoła byli Ojcowie Apostolscy (Patres apostolici), nazwani tak ze względu na to, iż uczestniczyli jeszcze w Kościele, któremu przewodzili Apostołowie lub pisali pod bezpośrednim wpływem życia Kościoła czasów apostolskich. Okres ojców trwał aż do VIII wieku. Doktryna starożytnych i wczesnośredniowiecznych ojców Kościoła, a także dział teologii zajmujący się ich nauczaniem, nazywa się patrystyką.

Patrystyka (łac. patristica, od (łac.) patres, gr. πατήρ) – nauka zajmująca się twórczością i życiem Ojców Kościoła i pisarzy starochrześcijańskich oraz epoką, w której żyli. Patrystyka może być działem historii albo teologii. Jako nauka teologiczna jest ściśle powiązana z dogmatyką (a konkretnie z historią dogmatów).

Patrologia (gr. patres + logos) – nauka Ojców Kościoła, działających w pięciu pierwszych wiekach. Obejmuje dwa wielkie obszary zagadnień, którymi zajmowali się Ojcowie: o Bogu i o człowieku.