Archiwum Tagów | "Ewangelia Jana"

Jezus

Augustyn z Hippony, Traktat XXV Homilii na Ewangelię Jana

Bardzo solidny komentarz autorstwa św. Augustyna do Ewangelii Janowej i tych jej fragmentów, które Kościół podaje nam w ostatnim czasie do rozmyślania podczas Eucharystii. Zachęcamy do lektury!

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

duch

Augustyn o Pocieszycielu, który uzdalnia do miłowania

1. Usłyszeliśmy, bracia, podczas odczytywania Ewangelii, Pana mówiącego: „Jeśli Mnie miłujecie, zachowujcie moje przykazania, a Ja będę prosił Ojca i da wam innego Pocieszyciela, aby pozostał z wami na wieki, Ducha prawdy, którego świat nie może przyjąć, ponieważ ani Go nie widzi, ani Go nie zna. Wy zaś Go znacie, bo będzie pozostawał u was […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

zmartwychwstanie

Augustyn: „Teraz został uwielbiony Syn człowieczy”

1. Patrzmy uważnym spojrzeniem umysłu i z pomocą Pana pytajmy o Boga. Takie są słowa boskiej pieśni: „Szukajcie Boga, a wasza dusza będzie żyła” (Ps 68,33). Szukajmy tego, którego trzeba znaleźć, szukajmy tego, który został znaleziony. Ukrył się, aby Go szukać jako tego, którego trzeba znaleźć. Jest nieskończony, aby Go szukać jako już znalezionego. Dlatego […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

polowryb

Augustinus Hipponensis, In Evangelium Ioannis Tractatus CXXII

1. Po opowiedzeniu wydarzeń, w których uczeń Tomasz, gdy miał możliwość dotnąć miejsc ran w ciele Chrystusa, zobaczył to, w co nie chciał wierzyć, i uwierzył. Ewangelista Jan wkłada w to miejsce słowa mówiąc: Wiele innych też znaków Jezus uczynił wobec swoich uczniów, których nie spisano w tej księdze. Te zaś zostały spisane, abyście wierzyli, […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

JezusUkrzyzowany

Jana Chryzostoma rozważanie opisu śmierci Jezusa

1. Jak wielką pomyślność niszczą i tracą ludzie, którzy o nią nie dbają. Tak właśnie stało się z Żydami, którzy od początku cieszyli się wybraniem ze strony Boga. Pragnęli prawa panowania nad narodami, a na pustyni po nakarmieniu manną wspominali cebulę. Zgodnie z tą logiką także teraz odrzucając panowanie Chrystusa zawołali o panowanie nad nimi […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (1)

Giotto (Giotto di Bondone 1266-1336): Marriage at Cana. Padua, Scrovegni Chapel*** Permission for usage must be provided in writing from Scala.

Augustyn z Hippony: Oblubieniec przychodzi na wesele

1. Cud naszego Pana Jezusa Chrystusa, pod czas którego uczynił z wody wino, nie jest czymś dziwnym dla ludzi, którzy wiedzą, że uczynił to jako Bóg. Ten sam bowiem uczynił wino owego dnia podczas wesela w sześciu stągwiach napełnionych według Jego polecenia wodą, który każdego roku czyni to w winoroślach. Jak bowiem to, co służący […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców4 komentarze

uczniowie

Augustyn: Czy i wy chcecie odejść?

6. Następnie mówi: „Słowa, które ja wam powiedziałem, są duchem i życiem” (J 6,63). Powiedzieliśmy przecież, bracia, że Pan w spożywaniu swojego ciała i piciu swojej krwi nakazał, żebyśmy w Nim trwali, a On w nas. Trwamy zaś w Nim, gdy jesteśmy Jego członkami, a On trwa w nas, gdy jesteśmy Jego świątynią. Abyśmy byli […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

Andrea Mantegna - Lamento sopra il corpo di Cristo

Augustyn z Hippony, Traktat XXVII Homilii na Ewangelię św. Jana

1. Wysłuchaliśmy słów Pana z Ewangelii, która następuje po poprzednim fragmencie. Dlatego też winienem jestem waszym uszom i umysłom kazanie, a dzisiejszy dzień bardzo temu sprzyja: mowa jest bowiem o ciele Pana, który powiedział, że daje samego siebie na spożycie dla życia wiecznego. Wyjaśnił więc sposób rozdawania tego swojego daru, czyli w jaki sposób da […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

Newsletter

Kolejna multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Pewni ludzie prości, chociaż wierzą, że te słowa Psalmów są natchnione przez Boga, to jednak uważają, że trzeba je wykonywać z melodią z racji na piękno takiego wykonania i dla przyjemności słuchania. Nie jest jednak tak. Pismo przecież nie szukało tego, co słodkie i przekonywujące, lecz to dla korzyści duszy rzecz została tak zaplanowana, a zwłaszcza dla dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wypadało, aby boskie Pismo chwaliło Boga nie samym tylko ciągłym tekstem, ale także szeroko rozchodzącym się głosem. Po drugie natomiast, dlatego że podobnie jak harmonia łącząca instrumenty muzyczne doprowadza do doskonałości jedno wspólne brzmienie, tak samo – ponieważ w duszy ukazują się różne poruszenia i jest w niej zarówno logiczne myślenie, jak i pragnienie oraz żywe namiętności, a przez ich poruszenie dokonuje się działanie członków ciała – Logos chce, aby człowiek nie był pozbawiony współbrzmienia z samym sobą i aby nie był wewnętrznie podzielony, skoro rzeczy najlepsze są skutkiem logicznego myślenia, zaś czyny złe są działaniem z porywu serca.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 27, IV wiek po Chr.