Archiwum Tagów | "Jan Chryzostom"

pogrzeb

Jan Chryzostom o pogrzebie Pana

3. „Potem przyszedł Józef z Arymatei, który był uczniem” – nie z grona Dwunastu, ale może jednym z siedemdziesięciu. Uważali już bowiem, że gniew ugaszony został przez krzyż, zatem porzucili strach i zatroszczyli się o pogrzeb. Józef więc poszedł do Piłata prosząc o łaskę, a ten jej udzielił. Dlaczego miałby nie dać? Wsparł go w […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

jan-chryzostom

Jan Chryzostom

Jan Chryzostom przyszedł na świat na terenach ówczesnej Syrii, a dokładniej rzecz ujmując w Antiochii. Trudno jest jednak precyzyjnie określić rok, w którym miało miejsce narodzenie tego wielkiego homilety. Daty wskazywane przez historyków są mocno rozbieżne (czasem różnica wynosi 10 lat), jednak większość przyjmuje, że Złotousty urodził się w 349 lub 350 roku po Chrystusie. […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Historia, Świat OjcówComments (0)

JezusUkrzyzowany

Jana Chryzostoma rozważanie opisu śmierci Jezusa

1. Jak wielką pomyślność niszczą i tracą ludzie, którzy o nią nie dbają. Tak właśnie stało się z Żydami, którzy od początku cieszyli się wybraniem ze strony Boga. Pragnęli prawa panowania nad narodami, a na pustyni po nakarmieniu manną wspominali cebulę. Zgodnie z tą logiką także teraz odrzucając panowanie Chrystusa zawołali o panowanie nad nimi […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (1)

slepy

Jan Chryzostom: ślepy od urodzenia

1. „Przechodząc Jezus zobaczył człowieka ślepego od urodzenia”. Bardzo miłując człowieka i przejmując się kwestią naszego zbawienia, pragnąc zamknąć usta ludzi nieświadomych, nikogo z przychodzących do Niego ludzi nie lekceważy, nawet gdyby przychodzący do Niego był nikim. To właśnie otwarcie powiedział też Prorok: „…jako że okazujesz się sprawiedliwy w swoich słowach i zwycięski w swoim […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

jezussamarytanka

Jan Chryzostom: Jezus i Samarytanka

Jan Złotousty w IV wieku po Chr. komentował w Konstantynopolu ten fragment Ewangelii, który w III niedzielę Wielkiego Postu do dziś odczytywany jest w Kościołach rozsianych po świecie. Przeczytaj jego homilię o spotkaniu Jezusa z Samarytanką. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców3 komentarze


Pierwsza multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Nie można więc znaleźć doskonalszej lekcji cnoty, niż to, co Pan wyraził w sobie samym. Zarówno bowiem cierpliwość, jak i miłość do człowieka, dobroć, męstwo, miłosierdzie, sprawiedliwość, wszystko w Nim – jak widzimy – miało miejsce, aby niczego nie brakowało dla zdobywania cnoty temu, kto wpatruje się w to ludzkie życie. Widząc o tym Paweł powiedział: Stańcie się naśladowcami moimi, jak ja jestem Chrystusa. Greccy prawodawcy posuwają swoją łaskę aż do mówienia, Pan natomiast – jako że jest prawdziwie Panem wszystkiego i działał troskliwie – nie tylko ustanowił prawo, ale samego siebie dał za wzór, aby każdy, kto chce, poznał moc działania.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 13, IV wiek po Chr.

Słowniczek

Ojcowie Kościoła (łac.) – pisarze i teologowie we wczesnym chrześcijaństwie, w epoce bezpośrednio po czasach apostolskich, których datą graniczną jest śmierć ostatniego Apostoła. Pierwszymi Ojcami Kościoła byli Ojcowie Apostolscy (Patres apostolici), nazwani tak ze względu na to, iż uczestniczyli jeszcze w Kościele, któremu przewodzili Apostołowie lub pisali pod bezpośrednim wpływem życia Kościoła czasów apostolskich. Okres ojców trwał aż do VIII wieku. Doktryna starożytnych i wczesnośredniowiecznych ojców Kościoła, a także dział teologii zajmujący się ich nauczaniem, nazywa się patrystyką.

Patrystyka (łac. patristica, od (łac.) patres, gr. πατήρ) – nauka zajmująca się twórczością i życiem Ojców Kościoła i pisarzy starochrześcijańskich oraz epoką, w której żyli. Patrystyka może być działem historii albo teologii. Jako nauka teologiczna jest ściśle powiązana z dogmatyką (a konkretnie z historią dogmatów).

Patrologia (gr. patres + logos) – nauka Ojców Kościoła, działających w pięciu pierwszych wiekach. Obejmuje dwa wielkie obszary zagadnień, którymi zajmowali się Ojcowie: o Bogu i o człowieku.