Teksty Ojców | patres.pl

Polecane Artykuły
Ofiarowanie Maryi i jej dzieciństwo w Świątyni Augustyn z Hippony, Traktat XXV Homilii na Ewangelię Jana Beda Czcigodny: Przemienienie Pańskie Augustyn o Pocieszycielu, który uzdalnia do miłowania Wierzymy w Ducha Świętego
 
ofiarowaniemaryi

Ofiarowanie Maryi i jej dzieciństwo w Świątyni

Dziś Kościół wspomina rodziców Maryi, świętych Annę i Joachima. Spójrzmy, w jaki sposób przygotowali oni Matkę Przenajświętszą do posługi w Świątyni. Ich imiona nie zostały jednak wspomniane przez Ewangelistów, a pojawiają się dopiero w literaturze apokryficznej, choć od już od początków chrześcijaństwa byli otaczani kultem.

Jezus

Augustyn z Hippony, Traktat XXV Homilii na Ewangelię Jana

Bardzo solidny komentarz autorstwa św. Augustyna do Ewangelii Janowej i tych jej fragmentów, które Kościół podaje nam w ostatnim czasie do rozmyślania podczas Eucharystii. Zachęcamy do lektury!

przemienienie

Beda Czcigodny: Przemienienie Pańskie

Przemienienie Pańskie świętowane w Kościele było wczoraj, ale warto wrócić myślami do tego dnia i zastanowić się nad jego znaczeniem dla naszej wiary. Pomocny w tym może okazać się komentarz Bedy Czcigodnego. Zapraszamy do lektury! (więcej…)

duch

Augustyn o Pocieszycielu, który uzdalnia do miłowania

1. Usłyszeliśmy, bracia, podczas odczytywania Ewangelii, Pana mówiącego: „Jeśli Mnie miłujecie, zachowujcie moje przykazania, a Ja będę prosił Ojca i da wam innego Pocieszyciela, aby pozostał z wami na wieki, Ducha prawdy, którego świat nie może przyjąć, ponieważ ani Go nie widzi, ani Go nie zna. Wy zaś Go znacie, bo będzie pozostawał u was […]

duch

Wierzymy w Ducha Świętego – Teodoret z Cyru

Na uroczystość Zesłania Ducha Świętego proponuję lekturę kilku punktów rozprawy Teodoreta z Cyru o Trójcy Świętej. Antiocheński teolog z V wieku po Chrystusie tłumaczy, jak Kościół wierzy w Ducha Świętego i co Bóg nam o Nim objawił. (więcej…)

wielkanoc04

Augustyn: niewiara uczniów

1. Także dzisiaj czytania opowiadają o zmartwychwstaniu naszego Pana Jezusa Chrystusa, ale dzisiejsze czytanie wzięte jest z innej księgi Ewangelii, ten napisanej przez Łukasza. Najpierw bowiem przeczytana została Ewangelia według Mateusza, wczoraj według Marka, a dziś według Łukasza zgodnie z porządkiem Ewangelistów, tak jak również Jego męka została opisana przez wszystkich Ewangelistów. Lecz te siedem […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

wielkanoc03

Augustyn: dniem Pana jest człowiek, który dobrze żyje

1. W taki sposób, jak wychwalaliśmy naszego Pana śpiewem, tak też postępujmy z Jego pomocą. Każdy bowiem dzień uczyniony jest przez Pana, jednak nie bez powodu o jednym dniu szczególnym zostało napisane: “Oto jest dzień, który Pan uczynił” (Ps 117,24). Czytamy przecież, że gdy Pan uczynił niebo i ziemię, powiedział: “Niech stanie się światłość; i […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

wielkanoc02

Augustyn: Pan jest pokarmem w trudzie nowego życia

1. Męka i zmartwychwstanie Pana ukazują nam dwie drogi: jedną, którą cierpliwie znosimy, i drugą, której pragniemy. Może nam bowiem dać tę drugą Ten, który zechciał znieść dla nas tę pierwszą. Ukazał nam w ten sposób, jak bardzo nas miłuje, i zechciał, abyśmy wierzyli, że da nam swoje własne dobra, skoro zechciał dzielić z nami […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

wielkanoc01

Augustyn: co to za dzień, który Pan uczynił?

1. Słyszeliście, że Chrystus Pan tak został ogłoszony: „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo” (J 1,1). Tym właśnie jest Chrystus Pan i gdyby się nie uniżył, lecz zechciał zawsze pozostać w takim stanie, człowiek by zginął. Uznajemy Boga Słowo, które jest u Boga. Uznajemy jednorodzonego Syna równego Ojcu. […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

Jeruzalem

Homilia Augustyna na wigilię paschalną

1. Wiemy, bracia, i niewzruszoną wiarą wyznajemy, że Chrystus raz umarł za nas (por. 1 P 3, 18; Rz 6, 10; Hbr 7, 27; 9, 28; 10, 10): sprawiedliwy za grzeszników, Pan za sługi, wolny za niewolników, lekarz za chorych, szczęśliwy za nędzników, bogaty za biedaków, sędzia za przestępców, odkupiciel za sprzedanych w niewolę, pasterz […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

pogrzeb

Jan Chryzostom o pogrzebie Pana

3. „Potem przyszedł Józef z Arymatei, który był uczniem” – nie z grona Dwunastu, ale może jednym z siedemdziesięciu. Uważali już bowiem, że gniew ugaszony został przez krzyż, zatem porzucili strach i zatroszczyli się o pogrzeb. Józef więc poszedł do Piłata prosząc o łaskę, a ten jej udzielił. Dlaczego miałby nie dać? Wsparł go w […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

magi

Augustyn: „Wielki to znak. W żłobie jeszcze leżał, a już prowadził magów”

1.1. Magowie ze Wschodu przyszli, żeby oddać hołd narodzeniu z Dziewicy. Ten dzień dziś świętujemy i na ten dzień powinniśmy wygłosić odpowiednie kazanie. Ten dzień rozjaśnił tamten wcześniejszy, który powrócił do nas doroczną uroczystością. Ci magowie byli pierwocinami plemion pogańskich, my jesteśmy ludem z narodów pogańskich. Nam te rzeczy ogłosił język Apostołów, im zaś gwiazda, […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

s0444003

Beda Czcigodny komentuje rzeź w Betlejem

Oto anioł Pański ukazał się Józefowi we śnie i rzekł: „Wstań, weź Dziecię i Jego Matkę i uchodź do Egiptu; pozostań tam, aż ci powiem; bo Herod będzie szukał Dziecięcia, aby je zgładzić”. On wstał, wziął w nocy Dziecię i Jego Matkę i udał się do Egiptu. Józef oznacza uczonych w Piśmie, Maria Kościół, a […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

Newsletter

Kolejna multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Pewni ludzie prości, chociaż wierzą, że te słowa Psalmów są natchnione przez Boga, to jednak uważają, że trzeba je wykonywać z melodią z racji na piękno takiego wykonania i dla przyjemności słuchania. Nie jest jednak tak. Pismo przecież nie szukało tego, co słodkie i przekonywujące, lecz to dla korzyści duszy rzecz została tak zaplanowana, a zwłaszcza dla dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że wypadało, aby boskie Pismo chwaliło Boga nie samym tylko ciągłym tekstem, ale także szeroko rozchodzącym się głosem. Po drugie natomiast, dlatego że podobnie jak harmonia łącząca instrumenty muzyczne doprowadza do doskonałości jedno wspólne brzmienie, tak samo – ponieważ w duszy ukazują się różne poruszenia i jest w niej zarówno logiczne myślenie, jak i pragnienie oraz żywe namiętności, a przez ich poruszenie dokonuje się działanie członków ciała – Logos chce, aby człowiek nie był pozbawiony współbrzmienia z samym sobą i aby nie był wewnętrznie podzielony, skoro rzeczy najlepsze są skutkiem logicznego myślenia, zaś czyny złe są działaniem z porywu serca.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 27, IV wiek po Chr.