Teksty Ojców | patres.pl

Polecane Artykuły
Augustyn o Pocieszycielu, który uzdalnia do miłowania Podobieństwo Syna i Ojca: homilia Augustyna na 14 rozdział Ewangelii Jana Beda Czcigodny: Jezus z uczniami w drodze do Emaus Augustyn o Tomasza spotkaniu z Jezusem Augustyn z Hippony:
 
duch

Augustyn o Pocieszycielu, który uzdalnia do miłowania

1. Usłyszeliśmy, bracia, podczas odczytywania Ewangelii, Pana mówiącego: „Jeśli Mnie miłujecie, zachowujcie moje przykazania, a Ja będę prosił Ojca i da wam innego Pocieszyciela, aby pozostał z wami na wieki, Ducha prawdy, którego świat nie może przyjąć, ponieważ ani Go nie widzi, ani Go nie zna. Wy zaś Go znacie, bo będzie pozostawał u was […]

ojciecisyn

Podobieństwo Syna i Ojca: homilia Augustyna na 14 rozdział Ewangelii Jana

1. Słowa świętej Ewangelii, bracia, wtedy są dobrze rozumiane, gdy odkrywa się ich zgodność z tym, co napisane jest we wcześniejszych fragmentach, zatem podczas nauczania głoszonego przez Prawdę należy uzgadniać wcześniejsze wypowiedzi z późniejszymi. Pan powiedział wcześniej: „Jeśli odejdę, przygotuję wam miejsce. Przyjdę powtórnie i zabiorę was ze sobą, abyście i wy byli tam, gdzie […]

Cristo em Emaús

Beda Czcigodny: Jezus z uczniami w drodze do Emaus

A oto dwaj z Jego uczniów tego dnia szli do miasteczka, które znajdowało się w odległości sześćdziesięciu stadiów od Jerozolimy, o nazwie Emaus i rozmawiali ze sobą o tym wszystkim, co się wydarzyło. „Stadion”, przy pomocy którego Grecy – jak mówią dzięki Herkulesowi – mierzą długość dróg, równy jest ósmej części mili[1], a zatem sześćdziesiąt […]

tomaszijezus

Augustyn o Tomasza spotkaniu z Jezusem

Gdy nastał wieczór tego dnia, jednego po szabacie, i tam, gdzie zebrali się uczniowie, drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus i stanął po środku, i powiedział do nich: Pokój wam. A gdy to powiedział, pokazał im ręce i bok. Gwoździe przecież przebiły ręce, włócznia otworzyła Jego bok: znaki ran posłużyły, żeby uzdrowić […]

Jeruzalem

Augustyn z Hippony: „Tę noc spędzamy na czuwaniu, ponieważ Pan zmartwychwstał”

1. Ponieważ nasz Pan, Jezus Chrystus uczynił przez zmartwychwstanie pełnym chwały dzień, który umierając uczynił pełnym żalu, obydwa te momenty przywołujemy obchodząc uroczyste wspomnienie: czuwamy wspominając Jego śmierć i radujemy się przyjmując Jego zmartwychwstanie. To jest nasze doroczne święto i nasza Pascha. Nie jest taka, jak u dawnego ludu, gdzie była symbolizowane przez zabicie baranka, […]

wroclawski-zlozenie

Augustyna mowa o męce Pana na Wielki Piątek

1. Uroczyście odczytuje się i świętuje mękę Tego, którego krwią zostały zmazane nasze grzechy, aby dzięki dorocznemu nabożeństwu radośnie odnowiła się nasza pamięć i jasno oświecona została nasza nadzieja przez samo wielkie zgromadzenie ludzi. Uroczystość zatem wymaga ode mnie, abym wygłosił wam naukę o męce Pana, której On sam nam udzielił. On sam bowiem w […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców1 Komentarz

Vinomessa1

Augustyn z Hippony: „Wy jesteście na ołtarzu, wy jesteście w kielichu”

Noc Zmartwychwstania była w starożytnym Kościele nocą chrztu, dzięki któremu do pełni życia chrześcijańskiego dopuszczani byli nowi chrześcijanie. Tej też nocy pierwszy raz uczestniczyli w Eucharystii. Zgodnie ze zwyczajem starożytnego Kościoła Augustyn, biskup Hippony tłumaczył im przy tej okazji, jaki jest sens mszy świętej. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

augustyn

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” Augustyna (13)

Zapraszamy na dalszy ciąg dysputy św. Augustyna i jego przyjaciół o szczęściu. Czy nieszczęście jest tym samym, czym bieda? Poczytajcie… (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

modlitwa

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” Augustyna (12)

W tym miejscu, ponieważ nawet matka się roześmiała, Trygecjusz mówi: – Ja nie zgadzam się od początku, że Bóg jest przeciwny temu, kto nie ma Boga łaskawego, lecz sądzę, że taki człowiek zajmuje jakieś miejsce pośrednie. Ja mówię mu na to: – Uważasz, że w jakiś jednak sposób ma Boga, człowiek w takim miejscu pośrednim, […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

paulinznoli

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” Augustyna (11)

Kolejna strona dziełka Augustyna „O szczęśliwym życiu” przynosi ważne pytanie o szukanie Boga. Przeczytajcie! (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

augustynchrzest

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” Augustyna (10)

Rozmowa Augustyna z przyjaciółmi podczas przyjęcia urodzinowego zakończyła się żartami z akademików, których nieustanne poszukiwanie prawdy czyniło według Augustyna nieszczęśliwymi… Bohaterowie wracają jednak na drugi dzień, żeby podjąć znowu rozmowę o szczęściu. Zapraszamy na kolejny odcinek przekładu „O szczęśliwym życiu” Agustyna z Hippony. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców0 Komentarzy

Pierwsza multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Podczas gdy całe boskie Pismo jest nauczycielem cnoty i prawd wiary, Księga Psalmów posiada również jakiś obraz życia dusz. Przecież tak jak człowiek wchodzący do króla przybiera odpowiednią postać i posługuje się odpowiednimi słowami, aby mówiąc wbrew zasadom nie został wyrzucony jako człowiek nieokrzesany, tak samo boska księga człowiekowi, który usilnie stara się o cnotę i chce dobrze poznać sposób postępowania Zbawcy w ciele, najpierw przez lekturę przypomina o poruszeniach duszy, a potem uczy i kształtuje tych, którzy czytają tego rodzaju słowa.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 14, IV wiek po Chr.

Słowniczek

Ojcowie Kościoła (łac.) – pisarze i teologowie we wczesnym chrześcijaństwie, w epoce bezpośrednio po czasach apostolskich, których datą graniczną jest śmierć ostatniego Apostoła. Pierwszymi Ojcami Kościoła byli Ojcowie Apostolscy (Patres apostolici), nazwani tak ze względu na to, iż uczestniczyli jeszcze w Kościele, któremu przewodzili Apostołowie lub pisali pod bezpośrednim wpływem życia Kościoła czasów apostolskich. Okres ojców trwał aż do VIII wieku. Doktryna starożytnych i wczesnośredniowiecznych ojców Kościoła, a także dział teologii zajmujący się ich nauczaniem, nazywa się patrystyką.

Patrystyka (łac. patristica, od (łac.) patres, gr. πατήρ) – nauka zajmująca się twórczością i życiem Ojców Kościoła i pisarzy starochrześcijańskich oraz epoką, w której żyli. Patrystyka może być działem historii albo teologii. Jako nauka teologiczna jest ściśle powiązana z dogmatyką (a konkretnie z historią dogmatów).

Patrologia (gr. patres + logos) – nauka Ojców Kościoła, działających w pięciu pierwszych wiekach. Obejmuje dwa wielkie obszary zagadnień, którymi zajmowali się Ojcowie: o Bogu i o człowieku.