X. Dogmat chrystologiczny
Podstawowym pytaniem, które stawiali sobie teologowie Kościoła pierwszych wieków, było pytanie o Chrystusa: Syna Bożego i syna człowieczego. Jak pogodzić w jednym Panu to, co boskie, i to, co ludzkie? Zapraszamy na kolejny wykład patrystyczny.
Zobacz inne wykłady:
I. Kim są Ojcowie?
II. Judeochrześcijaństwo
III. Kościół w Cesarstwie Rzymskim
IV. Schizmy po prześladowaniach
V. Początki monastycyzmu chrześcijańskiego
VI. Kształtowanie się hierarchii kościelnej
VII. Patriarchaty starożytnego Kościoła
VIII. Ariusz i arianizm
IX. Synody i sobory pierwszych wieków
XI. Wielcy Ojcowie Kościoła Wschodniego
XII. Wielcy Ojcowie Kościoła Zachodniego
Drogi Czytelniku,
bardzo się cieszymy Twoją obecnością na tym portalu! Cieszy nas Twoje zainteresowanie myślą, nauką i życiem Ojców Kościoła, bo sami jesteśmy głęboko przekonani, że Kościół dla swojej żywotności potrzebuje nieustannego czerpania z tych, których wybrał Bóg, żeby byli aż do końca istnienia świata jego Ojcami.
Nasz portal opiera się na pracy woluntarnej kilku osób, konieczne koszty (opłacenie serwera i podstawowych usług informatycznych) pokrywa Stowarzyszenie „Dom Wschodni – Domus Orientalis”. Jeśli chcecie wesprzeć rozbudowę portalu, będziemy wdzięczni za Wasze wsparcie. Dzięki przekazanym nam środkom, będziemy w stanie zrealizować dużo więcej tłumaczeń, nagrań filmowych i publikacji oraz dotrzeć do większego grona odbiorców.
Środki na portal Patres.pl można przekazać na konto:
mBank, 70 1140 2004 0000 3002 7483 9388
W tytule przelewu należy podać: patres.pl
PRZEKAŻ 30 PLN PRZEKAŻ 50 PLN PRZEKAŻ 100 PLN
Szanowny księże profesorze.
Mam pewien dysonans co do nauki o pełni człowieczeństwa i pełni boskości naszego Pana.
Otóż, potrzebuję wyjaśnienia zagadnienia co do osoby.
1) Dusza to byt inteligentny, zdolny do autorefleksji.
2) Bóg -Duch- to osoba inteligentna, zdolna do autorefleksji.
Unia hipostatyczna w osobie Pana Jezusa dwóch natur to unia zachodząca w jednej osobie. Inaczej popadlibyśmy w jedną z herezji (nie pamiętam w tej chwili którą).
Mój problem polega na niezrozumieniu tej tajemnicy.
W jednej osobie są obecne dwie natury. Według mojego rozumowania, gdyby Pan Jezus miał duszę ludzką i jednocześnie jest Duchem przedwiecznym, to nieuchronnie w ciele Pana przebywałyby dwie osoby. Nie umiem tego rozwiązać. Bardzo proszę o wyjaśnienie. Przecież mamy jeden byt łączący dwie natury bez ich zmieszania, złączenia… zgodnie z nauką chalcedonu.
Uprzejmie pozdrawiam.
Damian Drozd.
Księże profesorze.
Pamiętam z wykładów, iż są przecież czyny czysto boskie Jezusa. Np. cuda w Jego imię czy odnoszenie się do Prawa nadając mu pełniejsze znaczenie z autorytetem Boga. Są też czyny czysto ludzkie jak np. śmierć.
Pozdrawiam.
Damian Drozd.