Źródła Myśli Teologicznej

Dotychczas w serii ukazały się:

  • (1) Orygenes, O zasadach, tłum. Stanisław Kalinkowskiego, wstęp H. Pietras.
  • (2) Atanazy Wielki,  Listy do Serapiona, w tym samym opracowaniu. We wstępie starałem się przedstawić zarys historii pneumatologii patrystycznej od początku do IV wieku.
  • (3) Pamfil z Cezarei, Obrona Orygenesa; Rufin, O sfałszowaniu pism Orygenesa (tłum. i opracował Stanisław Kalinkowski) (tom 3).
  • (4) Trójca Święta: Tertulian, Przeciw Prakseaszowi; Hipolit, Przeciw Noetosowi (tłum. Elwira Buszewicz i Stanisław Kalinkowski, wpr. Henryk Pietras).
  • (5) Teodoret z Cyru, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian (tłum. Stanisław Kalinkowski, wpr. Arkadiusz Baron);
  • (6) Orygenes, Korespondencja (tłum. listu do Afrykańczyka – Stanisław Kalinkowski, listu do Grzegorza Cudotwórcy – Katarzyna Augustyniak, pozostałych fragmentów i opracowanie całości – Henryk Pietras).

 

W przygotowaniu:

  • Cyprian z Kartaginy, Testimonium;
  • Anonim zwany w różnych czasach Orygenesem, Josipem lub Hipolitem, Philosophoumena (zwana Elenchos lub Refutatio),
  • Orygenes, Homilie do Pięcioksięgu cd.
  • Kasjodor, Variae;
  • Liber Pontificalis;
  • kolejne akta synodów

 

 

POSZCZEGÓLNE TOMY MOŻNA NABYĆ W KSIĘGARNI WYDAWNICTWA WAM

Newsletter

Kolejna multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Również to jest zaskakujące w Psalmach, że w innych księgach ci, którzy czytają, oznajmiają dokładnie to, o czym święci autorzy mówią, a ci, którzy słuchają, uważają się za kogoś innego niż ludzie, o których mówi słowo, i pociągani są do naśladowania opowiadanych wydarzeń, podziwiając je i tęsknąc za nimi. Natomiast człowiek, który bierze księgę Psalmów, przechodzi po kolei proroctwa odnoszące się do Zbawcy, które zazwyczaj podziwia się i czci w innych Pismach, a inne Psalmy odczytuje jako własne słowa. Słuchacz zaś jest poruszony jakby to on sam czytał i zestrojony jest ze słowami tych pieśni jakby to były jego własne słowa.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 11, IV wiek po Chr.