Archiwum Tagów | "Tractatus"

polowryb

Augustinus Hipponensis, In Evangelium Ioannis Tractatus CXXII

1. Po opowiedzeniu wydarzeń, w których uczeń Tomasz, gdy miał możliwość dotnąć miejsc ran w ciele Chrystusa, zobaczył to, w co nie chciał wierzyć, i uwierzył. Ewangelista Jan wkłada w to miejsce słowa mówiąc: Wiele innych też znaków Jezus uczynił wobec swoich uczniów, których nie spisano w tej księdze. Te zaś zostały spisane, abyście wierzyli, […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

baranek

Augustinus Hipponensis, In Evangelium Ioannis Tractatus CXXIII

1. Na tym, że trzeci raz po zmartwychwstaniu Pan ukazał się swoim uczniom, kończy się Ewangelia błogosławione Jana apostoła: na ten temat już mówiliśmy, według naszych możliwości, w części poprzedniej, aż do tego miejsca, gdzie jest opowiedziane, że przez uczniów, którym się ukazał, złowione zostały sto pięćdziesiąt trzy ryby i że, chociaż były wielkie, sieć […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (1)

nolimetangere

Augustinus Hipponensis, Ad Evangelium Ioannis Tractatus CXXI

1. Maria Magdalena obwieściła Jego uczniom, Piotrowi i Janowi, że Pan został zabrany z grobu: gdy oni tam przybyli, znaleźli tylko lniane płótna, w które ciało było owinięte. I w co innego mogli uwierzyć, jeśli nie w to, co powiedziała, w co także ona sama wierzyła? Wrócili więc uczniowie do siebie: to znaczy, tam gdzie […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)


Newsletter

Kolejna multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Logos pragnie, żeby dusza posiadająca, jak mówi Apostoł, umysł Chrystusa (1 Kor 2,16) posługiwała się nim jako przewodnikiem i aby w nim panowała nad obecnymi w niej doznaniami, rządziła członkami ciała, aż do poddania ich logosowi. W ten sposób, jak przy harmonijnym wykonywaniu muzyki pałeczka dyrygenta, tak sam człowiek, stając się harfą i będąc całkowicie poddany duchowi, zarówno przysłuchuje się wszystkim członkom i poruszeniom, jak i poddany jest woli Boga. Melodyjna recytacja Psalmów jest obrazem i wyobrażeniem tego rodzaju spokoju myśli i pozbawionego wzburzeń porządku.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 28, IV wiek po Chr.