Archiwum Tagów | "Ewangelia Jana"

eucharistia

Augustyn: trwać w Chrystusie, trwać w Kościele

13. „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba”. Dlatego żywy, że zstąpił z nieba. Z nieba zstąpiła także manna, ale manna była cieniem, a tu jest prawda. „Jeśli ktoś będzie spożywał z tego chleba, będzie żył na wieki: a chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata” (J 6,51). Jak ciało może […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

Moltiplicazione_dei_pani01

Augustyn o rozmnożeniu chleba, cz. I

1. Cuda, których dokonał nasz Pan, Jezus Chrystus, rzeczywiście są boskimi dziełami i kierują umysł ludzki przez rzeczy widzialne do poznania Boga. Bóg bowiem nie ma takiej natury, która może być widziana oczami, a cuda Jego, przez które kieruje całym światem i zarządza całym stworzeniem, przez swoją codzienność straciły na znaczeniu, tak że prawie nikt […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty Ojców2 komentarze

Photo_Gesu1

Augustyn: Bóg dał swojego Syna, aby zbawił świat

8. „I nikt nie wstąpił do nieba, oprócz Tego, który z nieba zstąpił, Syna człowieczego, który jest w niebie”. Oto był tutaj i był w niebie: tutaj był ciałem, w niebie boskością, a nawet wszędzie był boskością. Narodzony z matki nie odstąpił od Ojca. Należy tu rozumieć dwa narodzenia Chrystusa: jedno boskie, drugie ludzie; jedno […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

baranekbozy

Augustyn: pierwsi uczniowie Jezusa

8. Stał Jan z dwoma swoimi uczniami. Oto dwóch z uczniów Jana: ponieważ Jan był tego rodzaju przyjacielem oblubieńca, że nie szukał swojej chwały, ale dawał świadectwo prawdzie – nigdy nie chciał zatrzymać przy sobie swoich uczniów, aby nie poszli za Panem. Nawet sam wskazał swoim uczniom, za kim powinni iść. Uważali go bowiem za […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Augustyn o Wywyższonym na Krzyżu

„I nikt nie wstąpił do nieba, oprócz Tego, który z nieba zstąpił, Syna człowieczego, który jest w niebie”. Oto był tutaj i był w niebie: tutaj był ciałem, w niebie boskością, a nawet wszędzie był boskością. Narodzony z matki nie odstąpił od Ojca. Należy tu rozumieć dwa narodzenia Chrystusa: jedno boskie, drugie ludzie; jedno przez […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

owceipasterz

Augustyn z Hippony: Jezus jest bramą owiec

W IV Niedzielę Wielkanocy czytamy fragment Ewangelii Jana o bramie, owczarni, pasterzu, złodzieju i łotrze… Poczytajcie, jak Augustyn tłumaczy ten fragment Pisma Świętego. Dziś publikujemy I część jego traktatu do Janowej Ewangelii. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

slepy

Jan Chryzostom: ślepy od urodzenia

1. „Przechodząc Jezus zobaczył człowieka ślepego od urodzenia”. Bardzo miłując człowieka i przejmując się kwestią naszego zbawienia, pragnąc zamknąć usta ludzi nieświadomych, nikogo z przychodzących do Niego ludzi nie lekceważy, nawet gdyby przychodzący do Niego był nikim. To właśnie otwarcie powiedział też Prorok: „…jako że okazujesz się sprawiedliwy w swoich słowach i zwycięski w swoim […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

baranek

Augustinus Hipponensis, In Evangelium Ioannis Tractatus CXXIII

1. Na tym, że trzeci raz po zmartwychwstaniu Pan ukazał się swoim uczniom, kończy się Ewangelia błogosławione Jana apostoła: na ten temat już mówiliśmy, według naszych możliwości, w części poprzedniej, aż do tego miejsca, gdzie jest opowiedziane, że przez uczniów, którym się ukazał, złowione zostały sto pięćdziesiąt trzy ryby i że, chociaż były wielkie, sieć […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (1)

Newsletter

Kolejna multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Również to jest zaskakujące w Psalmach, że w innych księgach ci, którzy czytają, oznajmiają dokładnie to, o czym święci autorzy mówią, a ci, którzy słuchają, uważają się za kogoś innego niż ludzie, o których mówi słowo, i pociągani są do naśladowania opowiadanych wydarzeń, podziwiając je i tęsknąc za nimi. Natomiast człowiek, który bierze księgę Psalmów, przechodzi po kolei proroctwa odnoszące się do Zbawcy, które zazwyczaj podziwia się i czci w innych Pismach, a inne Psalmy odczytuje jako własne słowa. Słuchacz zaś jest poruszony jakby to on sam czytał i zestrojony jest ze słowami tych pieśni jakby to były jego własne słowa.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 11, IV wiek po Chr.