Archiwum Tagów | "De beata vita"

augustyn

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” Augustyna (13)

Zapraszamy na dalszy ciąg dysputy św. Augustyna i jego przyjaciół o szczęściu. Czy nieszczęście jest tym samym, czym bieda? Poczytajcie… (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

Champaigne,_Philippe_de_-_Saint_Augustin_-_1645-1650

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” Augustyna (9)

Trwa rozmowa Augustyna z przyjaciółmi podczas jego przyjęcia urodzinowego. Dostało się akademikom, gdy na koniec rozmowy Augustyn zaserwował deser przedstawiając prosty sylogizm: akademicy szukają prawdy cały czas nie mając je, nie może zaś być szczęśliwy człowiek, który nie ma tego, czego pragnie i szuka, a skoro także mędrcem jest człowiek szczęśliwy, to akademicy nie są […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

laznia

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” św. Augustyna (4)

Publikujemy kolejną stronę przekładu tekstu św. Augustyna „O szczęśliwym życiu”, który powstaje dzięki Waszemu zaangażowaniu w projekt „strona sponsorowana”. Augustyn na dzień swoich urodzin sprosił znajomych do łaźni, żeby porozmawiać o poważnych sprawach. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

morze

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” św. Augustyna (3)

Publikujemy kolejną stronę przekładu tekstu św. Augustyna „O szczęśliwym życiu”, który powstaje dzięki Waszemu zaangażowaniu w projekt „strona sponsorowana”. Życzymy przyjemnej żeglugi po wodach myśli biskupa Hippony ku błogosławionym krainom prawdziwej filozofii! (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

morze

Strona sponsorowana: „O szczęśliwym życiu” św. Augustyna (2)

Publikujemy kolejną stronę przekładu tekstu św. Augustyna „O szczęśliwym życiu”, który powstaje dzięki Waszemu zaangażowaniu w projekt „strona sponsorowana”. Życzymy przyjemnej żeglugi po wodach myśli biskupa Hippony ku błogosławionym krainom prawdziwej filozofii! (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Teksty OjcówComments (0)

augustynchrzest

Co Augustyn wiedział o szczęśliwym życiu?

Augustyn długo szukał pokoju w swoim sercu. Najpierw dał się pociągać spontanicznymi odruchami młodzieńczego serca, które radość upatrywało w prostych przyjemnościach. Potem dostrzegł radość z odkrywania umysłem spraw dla wielu zakrytych, lecz wybrał się w podróż ścieżką gnozy, która napełnia go mądrością pyszną, nadymającą i zuchwałą, odległą od Bożej mądrości. Wreszcie odkrył, że szczęście jest […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany AktualnościComments (0)


Pierwsza multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Moje pragnienie zostało ukrzyżowane i nie ma już we mnie ognia miłości do rzeczy materialnych, jest tylko woda żywa mówiąca we mnie, która z wnętrza mego woła: „Pójdź do Ojca”. Nie znajduję przyjemności w pokarmie zniszczalnym ani w rozkoszach tego życia. Chcę Chleba Bożego, którym jest Ciało Jezusa Chrystusa z rodu Dawida. A jako napoju chcę Jego krwi, która jest miłością niezniszczalną.
Ignacy z Antiochii, List do Rzymian, II wiek po Chr.

Słowniczek

Ojcowie Kościoła (łac.) – pisarze i teologowie we wczesnym chrześcijaństwie, w epoce bezpośrednio po czasach apostolskich, których datą graniczną jest śmierć ostatniego Apostoła. Pierwszymi Ojcami Kościoła byli Ojcowie Apostolscy (Patres apostolici), nazwani tak ze względu na to, iż uczestniczyli jeszcze w Kościele, któremu przewodzili Apostołowie lub pisali pod bezpośrednim wpływem życia Kościoła czasów apostolskich. Okres ojców trwał aż do VIII wieku. Doktryna starożytnych i wczesnośredniowiecznych ojców Kościoła, a także dział teologii zajmujący się ich nauczaniem, nazywa się patrystyką.

Patrystyka (łac. patristica, od (łac.) patres, gr. πατήρ) – nauka zajmująca się twórczością i życiem Ojców Kościoła i pisarzy starochrześcijańskich oraz epoką, w której żyli. Patrystyka może być działem historii albo teologii. Jako nauka teologiczna jest ściśle powiązana z dogmatyką (a konkretnie z historią dogmatów).

Patrologia (gr. patres + logos) – nauka Ojców Kościoła, działających w pięciu pierwszych wiekach. Obejmuje dwa wielkie obszary zagadnień, którymi zajmowali się Ojcowie: o Bogu i o człowieku.