Przekłady w trakcie opracowania

W chwili obecnej przez różne ośrodki badawcze i dla różnych wydawnictw prowadzone są następujące prace translatorskie tekstów Ojców Kościoła (dane na dzień 3 VI 2014r.):

  • Afrahat, Mowy (Andrzej Uciecha, UŚ)
  • Ambroży, O Duchu Świętym (Anna Strzelecka, UAM Poznań)
  • Ambroży, Wykład Psalmu CXVIII (ks. dr Michał Sołomieniuk dyrektor Archiwum Archidiecezjalnego w Gnieźnie)
  • Augustyn, Adnotationes in Iob (Michał Rogalski UJ)
  • Augustyn, Mowy 273-299 (W. Turek), Mowy 299-324 (P. Nowak), Mowy 325 – 340 (A.Nocon)
  • Cezary z Arles, kolejne kazania (ks. Józef Pochwat, ŹMT)
  • Cyprian, (Pseudo), Ad Novatianum, Quod lapsis spes veniae non deneganda est (WT UAM Poznań)
  • Cyprian, Testimonium (Antoni Żurek, źmt)
  • Dydym Ślepy, Komentarz do Psalmów (Roland Marcin Pancerz OFM)
  • Ekumeniusz, Apokalipsa (M. Wojciechowski)
  • Epifaniusz z Salaminy, Panarion (Marek Gilski)
  • Eucheriusz z Lyonu, Instructiones (T. Skibiński SAC)
  • Fizjolog, (J. Naumowicz)
  • Grzegorz z Nyssy, O dziewictwie (Marta Przyszychowska dla ŹMT)
  • Grzegorz z Nyssy, Przeciw Eunomiuszowi (Marta Przyszychowska dla ŹMT)
  • Grzegorz z Nyssy, Contra Fatum (Marcin Ptak, UKSW)
  • Grzegorz Wielki, Listy – wydanie na podstawie tłumaczenia ks. Czuja (ŹMT)
  • Hieronim. Adversus Helvidium (WT UAM Poznań)
  • Hieronim, Adversus Iovinianum (Leon Nieściór)
  • Hieronim, Altercatio Luciferiani (WT UAM Poznań)
  • Hieronim (?), Komentarz do Hioba (Magdalena Jóźwiak)
  • Hieronim, Komentarz do Księgi Abdiasza (Łukasz Krzyszczuk, Wrocław)
  • Hieronim, Komentarz do Księgi Zachariasza (Łukasz Krzyszczuk, Wrocław)
  • Hilary z Poitiers, O synodach (J. Krykowski, PSP)
  • Hilary z Poitiers, Traktat do Psalmów (śp. E. Stanula, PSP)
  • Hipolit Rzymski (?), Tradycja Apostolska (J. Naumowicz)
  • Ireneusz z Lyonu, Adversus Haereses (W. Myszor, UŚ)
  • Izydor z Sewilli, De natura rerum (P. Skowroński, Uniwersytet Wrocławski)
  • Izydor z Sewilli, Etymologiae (Adam Wilczyński, Kielce)
  • Jan Chryzostom, 9 Mów o pokucie i Traktat o Skrusze (Norbert Widok dla BOK)
  • Jan Chryzostom, O posągach, (Jan Iluk, UG)
  • Jan Chryzostom, Homilie o Dziejach Apostolskich (Sylwia Kaczmarek, Agnieszka Caba)
  • Jan Damasceński, Mowy o obrazach (Józef Naumowicz)
  • Jan Kasjan, Institutiones (Józef Pochwat)
  • Kasjodor, Varia, Anna Kołtunowska (ŹMT)
  • Laktancjusz, Divinae Institutiones, Łukasz Halida (UJ)
  • Maksym Wyznawca, Ambiguorum Liber (Karolina Kochańczyk)
  • Marceli z Ancyry, zachowane fragmenty (J. Słomka)
  • Nil z Ancyry, Pisma ascetyczne (WT UAM Poznań – L. Nieścior)
  • Ody Salomona (Mariusz Szmajdziński)
  • Paulin z Noli, Listy (s. Marta Ziółkowska, dla ŹMT)
  • Pelagiusz, Komentarz do Listów św. Pawła (ks. Arkadiusz Baron i ks. Józef Pochwat, ŹMT)
  • Pseudo Makary, Homilie duchowe (Arkadiusz Jasiewicz, Warszawa
  • Sulpicjusz Sewer, Kroniki (Józef Pochwat i Polikarp Nowak)
  • Teodoret z Cyru, O Herezjach (Przemysław Szewczyk)
  • Teodoret z Cyru, Historia kościelna (Przemysław Szewczyk)
  • Teodoret z Cyru, O Trójcy Świętej i O Wcieleniu (Przemysław Szewczyk)
  • Antologie
  • Kazania na Boże Narodzenie, Autorzy różni (red. J. Naumowicz) Ojcowie Kościoła i kultura klasyczna (red. J. Naumowicz, J. Sochoń)

Pierwsza multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Eucharystia jest Ciałem Pana naszego, Ciałem, które cierpiało za nasze grzechy i które Ojciec w swojej dobroci wskrzesił. Tak więc ci, co odmawiają daru Boga, umierają wśród swoich dysput. Lepiej by było dla nich, żeby mieli miłość, bo w ten sposób i oni mogliby zmartwychwstać.
Ignacy z Antiochii, List do Smyrneńczyków, II wiek po Chr.

Słowniczek

Ojcowie Kościoła (łac.) – pisarze i teologowie we wczesnym chrześcijaństwie, w epoce bezpośrednio po czasach apostolskich, których datą graniczną jest śmierć ostatniego Apostoła. Pierwszymi Ojcami Kościoła byli Ojcowie Apostolscy (Patres apostolici), nazwani tak ze względu na to, iż uczestniczyli jeszcze w Kościele, któremu przewodzili Apostołowie lub pisali pod bezpośrednim wpływem życia Kościoła czasów apostolskich. Okres ojców trwał aż do VIII wieku. Doktryna starożytnych i wczesnośredniowiecznych ojców Kościoła, a także dział teologii zajmujący się ich nauczaniem, nazywa się patrystyką.

Patrystyka (łac. patristica, od (łac.) patres, gr. πατήρ) – nauka zajmująca się twórczością i życiem Ojców Kościoła i pisarzy starochrześcijańskich oraz epoką, w której żyli. Patrystyka może być działem historii albo teologii. Jako nauka teologiczna jest ściśle powiązana z dogmatyką (a konkretnie z historią dogmatów).

Patrologia (gr. patres + logos) – nauka Ojców Kościoła, działających w pięciu pierwszych wiekach. Obejmuje dwa wielkie obszary zagadnień, którymi zajmowali się Ojcowie: o Bogu i o człowieku.