Filmy | patres.pl

Polecane Artykuły
Ojcowie, cz. XXV: Bazyli Wielki Ojcowie, cz. XXIII: Atanazy Ojcowie, cz. XXIV: Arianizm Ojcowie, cz. XXII: Wielcy Ojcowie Ojcowie, cz. XXI: Bazyliki
 
bazyli

Ojcowie, cz. XXV: Bazyli Wielki

Bazyli Wielki jest drugim z czterech wielkich Ojców Kościoła Wschodniego. Są ku temu trzy powody: 1. doskonale poradził sobie w roli biskupa, którym został w młodym wieku, 2. był bardzo biegły intelektualnie i teologicznie, 3. prowadził głębokie życie duchowe. (więcej…)

atanazynasynodziewnicei

Ojcowie, cz. XXIII: Atanazy

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie można powiedzieć o Atanazym Wielkim, jest to, że utrzymał się w Kościele. Żył bowiem w trudnym czasie przejścia – od prześladowań chrześcijaństwa do czasu jego legalizacji, a nawet faworyzowania przez władze. To był czas schizm i wielkich dyskusji, a podziały wewnątrz Kościoła stawały się sprawami wagi państwowej. (więcej…)

nicea

Ojcowie, cz. XXIV: Arianizm

Jeden z ważniejszych sporów teologicznych, jaki wybuchł w Kościele pierwszych wieków, na przełomie III i IV wieku, dotyczył natury Syna Bożego. Syn Boży, którego chrześcijanie wyznają jako Zbawcę i Pana, jest z jednej strony boski, a z drugiej – ludzki. Spór dotyczył relacji boskości Syna Bożego z boskością Ojca – na ile boskość Syna jest […]

ojcowie

Ojcowie, cz. XXII: Wielcy Ojcowie

Wśród Ojców Kościoła ośmiu cieszy się tytułem Doktora, który podkreśla ich wielki wkład w budowanie teologii chrześcijańskiej. Czterech Ojców-Doktorów pochodzi ze Wschodu, czterech z Zachodu. W tym wskazaniu Kościoła na źródło poznania Boga bijące na Wschodzie i Zachodzie raz jeszcze ukazuje się oryginalność chrześcijaństwa budującego jedność w różnorodności.

bazylika

Ojcowie, cz. XXI: Bazyliki

Przyznanie chrześcijanom wolności wyzwania swojej religii wiązało się także z pojawieniem się w przestrzeni publicznej nowych budowli – bazylik. To była w ówczesnym świecie zupełna nowość – świątynie pogańskie były domami dla bóstw – wierni gromadzili się nie w ich wnętrzu, a przed nimi lub na dziedzińcu. Bazyliki miały pomieścić całą wspólnotę Kościoła, gdyż Bóg […]

edykt

Ojcowie, cz. XIX: Przełom

Cesarstwo Rzymskie w III wieku tkwiło w kryzysie. Jedną z jego przyczyn była rozległość imperium i różnorodność władanych ludów, ich kultury i wierzeń. Władcy zaczęli zatem coraz większy nacisk kłaść na religię, jako spoiwo państwa. Początkowo chcieli narzucić wszystkim ludom własne bóstwa i właśnie wtedy największych prześladowań doznawali chrześcijanie. Dopiero pod koniec III stulecia rządzący […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Historia, Świat Ojców0 Komentarzy

szkoly

Ojcowie, cz. XVII: Szkoły teologiczne

Chrześcijaństwo nie było „Ludem Księgi”, a „Ludem Słowa”, starającym się coraz głębiej odkrywać prawdę przyniesioną przez Jezusa Chrystusa. Refleksja teologiczna pojawiła się już w pierwszych wiekach Kościoła, a głównym jej motywem było spotkanie w Zbawicielu tego co boskie, z tym, co ludzkie. Podstawowymi osiami rozważań były Wcielenie i Zmartwychwstanie, a różnice w ich interpretacji legły […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Świat Ojców0 Komentarzy

tekst

Ojcowie, cz. XVI: Głoszenie

Teksty Ojców można podzielić na dwie grupy – teksty egzegetyczne i polemiczne. Te pierwsze były wygłaszane podczas liturgii, natomiast drugie – księgi pisane przez Ojca i rozsyłane do zainteresowanych polemiką. Teksty polemiczne są ostre, zawierają nawet inwektywy. Są też bardzo precyzyjne, można powiedzieć, że czasem „dzielą włos na czworo”.

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Świat Ojców0 Komentarzy

antoni

Ojcowie, cz. XV: Antoni

Antoni Wielki to egipski pustelnik i ojciec pustyni, o którym można powiedzieć, że był twórcą anachoretyzmu, czyli prekursorem życia zakonnego. Pochodził z bogatej rodziny, ale gdy jego rodzice zmarli, rozdał majątek i zaczął życie ascetyczne. Po kilkunastu latach postanowił oddalić się od miasta i zamieszkał samotnie. Szybko jednak znaleźli się naśladowcy, którzy wybrali życie podobne […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Świat Ojców0 Komentarzy

asceta

Ojcowie, cz. XIV: Asceci

Asceza jest obecna w chrześcijaństwie od samego początku, a szczególnie rozwinęła się w czasie Ojców. Mężczyźni i kobiety porzucali ziemskie życie, wybierali celibat, poświęcali się czytaniu Pisma, chcąc osiągnąć doskonałość duchową i wewnętrzne oświecenie. Pierwsi asceci byli wzorami dla innych chrześcijan, ale nie gromadzili wokół siebie uczniów. Jednak właśnie na ich postawie wzorowali się twórcy […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Historia, Świat Ojców0 Komentarzy

orygenes

Ojcowie, cz. XIII: Orygenes

Orygenes to postać na nowo odkrywana. Nie do końca spełnia definicję Ojców Kościoła, ale jego pisma są dzisiaj lekturą obowiązkową dla tych, którzy chcą poznać teologię chrześcijańską pierwszych wieków.

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Historia, Świat Ojców0 Komentarzy

Pierwsza multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Również to jest zaskakujące w Psalmach, że w innych księgach ci, którzy czytają, oznajmiają dokładnie to, o czym święci autorzy mówią, a ci, którzy słuchają, uważają się za kogoś innego niż ludzie, o których mówi słowo, i pociągani są do naśladowania opowiadanych wydarzeń, podziwiając je i tęsknąc za nimi. Natomiast człowiek, który bierze księgę Psalmów, przechodzi po kolei proroctwa odnoszące się do Zbawcy, które zazwyczaj podziwia się i czci w innych Pismach, a inne Psalmy odczytuje jako własne słowa. Słuchacz zaś jest poruszony jakby to on sam czytał i zestrojony jest ze słowami tych pieśni jakby to były jego własne słowa.
Atanazy Wielki, List do Marcelina, 11, IV wiek po Chr.

Słowniczek

Ojcowie Kościoła (łac.) – pisarze i teologowie we wczesnym chrześcijaństwie, w epoce bezpośrednio po czasach apostolskich, których datą graniczną jest śmierć ostatniego Apostoła. Pierwszymi Ojcami Kościoła byli Ojcowie Apostolscy (Patres apostolici), nazwani tak ze względu na to, iż uczestniczyli jeszcze w Kościele, któremu przewodzili Apostołowie lub pisali pod bezpośrednim wpływem życia Kościoła czasów apostolskich. Okres ojców trwał aż do VIII wieku. Doktryna starożytnych i wczesnośredniowiecznych ojców Kościoła, a także dział teologii zajmujący się ich nauczaniem, nazywa się patrystyką.

Patrystyka (łac. patristica, od (łac.) patres, gr. πατήρ) – nauka zajmująca się twórczością i życiem Ojców Kościoła i pisarzy starochrześcijańskich oraz epoką, w której żyli. Patrystyka może być działem historii albo teologii. Jako nauka teologiczna jest ściśle powiązana z dogmatyką (a konkretnie z historią dogmatów).

Patrologia (gr. patres + logos) – nauka Ojców Kościoła, działających w pięciu pierwszych wiekach. Obejmuje dwa wielkie obszary zagadnień, którymi zajmowali się Ojcowie: o Bogu i o człowieku.