Filmy | patres.pl

Polecane Artykuły
Ojcowie, cz. XXV: Bazyli Wielki Ojcowie, cz. XXIII: Atanazy Ojcowie, cz. XXIV: Arianizm Ojcowie, cz. XXII: Wielcy Ojcowie Ojcowie, cz. XXI: Bazyliki
 
bazyli

Ojcowie, cz. XXV: Bazyli Wielki

Bazyli Wielki jest drugim z czterech wielkich Ojców Kościoła Wschodniego. Są ku temu trzy powody: 1. doskonale poradził sobie w roli biskupa, którym został w młodym wieku, 2. był bardzo biegły intelektualnie i teologicznie, 3. prowadził głębokie życie duchowe. (więcej…)

atanazynasynodziewnicei

Ojcowie, cz. XXIII: Atanazy

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie można powiedzieć o Atanazym Wielkim, jest to, że utrzymał się w Kościele. Żył bowiem w trudnym czasie przejścia – od prześladowań chrześcijaństwa do czasu jego legalizacji, a nawet faworyzowania przez władze. To był czas schizm i wielkich dyskusji, a podziały wewnątrz Kościoła stawały się sprawami wagi państwowej. (więcej…)

nicea

Ojcowie, cz. XXIV: Arianizm

Jeden z ważniejszych sporów teologicznych, jaki wybuchł w Kościele pierwszych wieków, na przełomie III i IV wieku, dotyczył natury Syna Bożego. Syn Boży, którego chrześcijanie wyznają jako Zbawcę i Pana, jest z jednej strony boski, a z drugiej – ludzki. Spór dotyczył relacji boskości Syna Bożego z boskością Ojca – na ile boskość Syna jest […]

ojcowie

Ojcowie, cz. XXII: Wielcy Ojcowie

Wśród Ojców Kościoła ośmiu cieszy się tytułem Doktora, który podkreśla ich wielki wkład w budowanie teologii chrześcijańskiej. Czterech Ojców-Doktorów pochodzi ze Wschodu, czterech z Zachodu. W tym wskazaniu Kościoła na źródło poznania Boga bijące na Wschodzie i Zachodzie raz jeszcze ukazuje się oryginalność chrześcijaństwa budującego jedność w różnorodności.

bazylika

Ojcowie, cz. XXI: Bazyliki

Przyznanie chrześcijanom wolności wyzwania swojej religii wiązało się także z pojawieniem się w przestrzeni publicznej nowych budowli – bazylik. To była w ówczesnym świecie zupełna nowość – świątynie pogańskie były domami dla bóstw – wierni gromadzili się nie w ich wnętrzu, a przed nimi lub na dziedzińcu. Bazyliki miały pomieścić całą wspólnotę Kościoła, gdyż Bóg […]

bazyli

Ojcowie, cz. XXV: Bazyli Wielki

Bazyli Wielki jest drugim z czterech wielkich Ojców Kościoła Wschodniego. Są ku temu trzy powody: 1. doskonale poradził sobie w roli biskupa, którym został w młodym wieku, 2. był bardzo biegły intelektualnie i teologicznie, 3. prowadził głębokie życie duchowe. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy0 Komentarzy

atanazynasynodziewnicei

Ojcowie, cz. XXIII: Atanazy

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie można powiedzieć o Atanazym Wielkim, jest to, że utrzymał się w Kościele. Żył bowiem w trudnym czasie przejścia – od prześladowań chrześcijaństwa do czasu jego legalizacji, a nawet faworyzowania przez władze. To był czas schizm i wielkich dyskusji, a podziały wewnątrz Kościoła stawały się sprawami wagi państwowej. (więcej…)

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy0 Komentarzy

nicea

Ojcowie, cz. XXIV: Arianizm

Jeden z ważniejszych sporów teologicznych, jaki wybuchł w Kościele pierwszych wieków, na przełomie III i IV wieku, dotyczył natury Syna Bożego. Syn Boży, którego chrześcijanie wyznają jako Zbawcę i Pana, jest z jednej strony boski, a z drugiej – ludzki. Spór dotyczył relacji boskości Syna Bożego z boskością Ojca – na ile boskość Syna jest […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Historia, Świat Ojców0 Komentarzy

ojcowie

Ojcowie, cz. XXII: Wielcy Ojcowie

Wśród Ojców Kościoła ośmiu cieszy się tytułem Doktora, który podkreśla ich wielki wkład w budowanie teologii chrześcijańskiej. Czterech Ojców-Doktorów pochodzi ze Wschodu, czterech z Zachodu. W tym wskazaniu Kościoła na źródło poznania Boga bijące na Wschodzie i Zachodzie raz jeszcze ukazuje się oryginalność chrześcijaństwa budującego jedność w różnorodności.

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Historia, Świat Ojców1 Komentarz

bazylika

Ojcowie, cz. XXI: Bazyliki

Przyznanie chrześcijanom wolności wyzwania swojej religii wiązało się także z pojawieniem się w przestrzeni publicznej nowych budowli – bazylik. To była w ówczesnym świecie zupełna nowość – świątynie pogańskie były domami dla bóstw – wierni gromadzili się nie w ich wnętrzu, a przed nimi lub na dziedzińcu. Bazyliki miały pomieścić całą wspólnotę Kościoła, gdyż Bóg […]

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Kultura, Świat Ojców0 Komentarzy

hagia sophia

Ojcowie, cz. XX: Złoty wiek

Wolność, jaką zdobyli w IV wieku chrześcijanie, zaowocowała złotym wiekiem. Właśnie wtedy zaczęła się rozwijać architektura, liturgia, homiletyka czy śpiew. Bardzo bujnie i stabilnie rozwija się też administracja kościelna – między innymi dlatego, że pojawiają się naturalne obszary, wspólne dla Kościoła i państwa.

Czytaj cały artykuł

Powiązany Filmy, Historia, Świat Ojców0 Komentarzy

Pierwsza multimedialna publikacja patrystyczna

Kinoteka Patrystyczna

Myśl Ojców na dziś

Nie czcimy stworzenia, nie może być! Lecz czcimy Pana stworzenia, wcielonego, Logos Boga. Nawet jeśli ciało przez się jest częścią stworzenia, to stało się ciałem Boga. I ani nie czcimy tego rodzaju ciała samego przez się oddzielając je od Logosu, ani nie oddalamy Logosu od ciała chcąc Go uczcić, lecz wiedząc, że Logos stał się ciałem, uznajemy za Go Boga, i to będącego w ciele.
Atanazy Wielki, List do Adelfiosa, IV wiek po Chr.

Słowniczek

Ojcowie Kościoła (łac.) – pisarze i teologowie we wczesnym chrześcijaństwie, w epoce bezpośrednio po czasach apostolskich, których datą graniczną jest śmierć ostatniego Apostoła. Pierwszymi Ojcami Kościoła byli Ojcowie Apostolscy (Patres apostolici), nazwani tak ze względu na to, iż uczestniczyli jeszcze w Kościele, któremu przewodzili Apostołowie lub pisali pod bezpośrednim wpływem życia Kościoła czasów apostolskich. Okres ojców trwał aż do VIII wieku. Doktryna starożytnych i wczesnośredniowiecznych ojców Kościoła, a także dział teologii zajmujący się ich nauczaniem, nazywa się patrystyką.

Patrystyka (łac. patristica, od (łac.) patres, gr. πατήρ) – nauka zajmująca się twórczością i życiem Ojców Kościoła i pisarzy starochrześcijańskich oraz epoką, w której żyli. Patrystyka może być działem historii albo teologii. Jako nauka teologiczna jest ściśle powiązana z dogmatyką (a konkretnie z historią dogmatów).

Patrologia (gr. patres + logos) – nauka Ojców Kościoła, działających w pięciu pierwszych wiekach. Obejmuje dwa wielkie obszary zagadnień, którymi zajmowali się Ojcowie: o Bogu i o człowieku.